http://www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-i-en-mening-finns-en-grans-for-vad-vi-klarar
När kommer rimligtvis något göras åt detta?
Vår välfärdstat begår altruistiskt självmord i denna takt och vår poltiker verkar inte vara villiga att göra dem nödvändiga åtgärderna för att dra eller stoppa den pågående flyktingpolitken.
Skatteflykt, eh... inga problem.
Hjälpa folk i nöd, omg allting kommer gå åt helvete...
Vi kan börja med att inte se flyktingarna som ett problem, inte se dom som en börda. Bara att det blivit så allmänt vedertaget att dom bara kostar, och aldrig integreras (en retorik som vissa politiker fört, och som allmänheten och andra politiker börjat anamma), orsakar stora problem, och får folk att känna obehag och vara ovälkomnande gentemot dessa.
Vi kan även ta upp problemet med flyktingboenden, på riktigt, inte ett par artiklar och sen bara gå vidare. Bara i förra veckan blev -minst- 6 flyktingboende, aktiva, och blivande, utsatta för nya brandattentat. jävligt välkomnande, och hela detta kostar ju inget.
Sen vill jag återigen poängtera att bristningsgränsen som tagits upp inte har något med ekonomin att göra, det har med att organisationen inte räcker till för tillfället, den är helt enkelt inte stor nog att hantera volymen, och detta är inte i sak en kostnadsfråga, utan du kan inte bara växa en organisation över dagen. Detta är ett problem, ja, och det måste lösas.
Vill du ha vidare lösningar? Lägg flyktingboendena närmare storstäderna, närmare mer "vanligt folk" och att "vanligt folk" ser och lär känna dessa individer. Dessutom blir det tydligare ett problem när dessa flyktingar utsätts för brott t.ex. att deras boenden sätts i brand.
Men ja, jag är färgad av min politiska syn, och min människosyn, jag tycker att vi ska göra allt vi kan för att hjälpa folk i nöd, och jag tycker att vi definitivt har råd att göra det, jag har inte sett något som indikerar på att vår välfärd och vår ekonomi håller på att gå under, sista jag såg var att resturangbranschens försäljning ökat med över 9% jämfört med förra året. Industrings produktion har ökat med 6% jämfört med förra året. även orderingång för industrin har ökat markant jämfört med förra året. Det rullar på, och vår ekonomi växer mer än nånsins. Dessa flyktingar kommer inte sätta käppar i hjulet för detta.
Angående skatteflykt, skatteverket själva räknar på att det årligen försvinner 46miljarder kronor i skat endast genom internationella transaktioner, detta utöver annat "vanligt" skattefiffel.
så ja, jag undrar också varför inte politiker inte tar tag i skatteflykten, det diskuteras ju knappt, annat än kanske från vänster håll, och då viftas det bort som marxistiskt skitsnack.
Estocolmo bannad!
FAN är det som händer?
Danmarks premiärminister säger att detta kan slå tillbaka:
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2893701--granskontroller-ger-fler-flyktingar-
Hela situationen är absurd. När ska regeringen agera som svenska folket vill att de ska agera?
Inte bara han, experterna sa exakt samma sak på TV igår. De som är på väg till Norge eller Finland genom Sverige kommer med största sannolikhet hamna i Sverige istället.
Danmarks premiärminister säger att detta kan slå tillbaka:
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2893701--granskontroller-ger-fler-flyktingar-
Hela situationen är absurd. När ska regeringen agera som svenska folket vill att de ska agera?
EM slutspel nu så boys. Och så en konstig Persbrandt monolog på det.
EM slutspel nu så boys. Och så en konstig Persbrandt monolog på det.
Konstig? Menar du hans insats eller själva monologen?
Om du menar monologen får du ställa dig i valfritt hörn och skämmas tills du tittar på Riget.
jahaja...ska man behöva vara rädd nu också
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-hojer-hotnivan-till-4-konkret-hot-mot-sverige/
Risken att något skulle hända just dig är in princip obefintlig, så det finns ingen anledning att gå runt och vara rädd, dock är det definitivt trist att höra att det finns konkreta hot, även om det egentligen inte kommer som någon överraskning.
Man ska aldrig säga aldrig. Har haft rätt stor otur during mitt liv.
jahaja...ska man behöva vara rädd nu också
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-hojer-hotnivan-till-4-konkret-hot-mot-sverige/
Känns som att Sverige blir oroligare/osäkrare för varje dag som går.
Sverige har haft med terrorism att göra förr. Dessutom pågår det inte något brinnande världskrig utanför våra gränsar och vi har inte längre en kärnvapenbestyckad supermakt som granne. Vi har inte heller någon social, politisk eller ekonomisk instablitet att prata om.
Enda anledningen till att det känns osäkrare nu är för att vi under de senaste 20-25 åren haft den kanske lugnaste och säkraste perioden i vårt land och närområde någonsin.
Mutar Muthanna Majid som misstänks ha förberett terrorbrott i Sverige och som varit anhållen i sin frånvaro har gripits, meddelade Säpo på torsdagskvällen.
Gripandet uppges ha gått lugnt tillväga. Han ska nu förhöras, enligt Säpo.
Det finns medieuppgifter om att gripandet ska ha skett i Boliden, där det enligt boende pågått en polisinsats sedan 18:30-tiden. Säpo vill inte bekräfta var man påträffat den misstänkte, men säger att det skedde på en plats i Sverige och att gripandet gjordes av nationella insatsstyrkan.Säpo ber allmänheten om tips kring vad Majid haft för sig i Sverige.
Säpo höjde i går terrorhotsnivån till den näst högsta.
Medan judar lämnar Malmö diskuterar antirasisterna symbolfrågor.
Sedan romarrikets tid har judar bott i Europa. Det kan sakteliga vara ett slut på den epoken. Flera rapporter har visat att den judiska emigrationen från Frankrike har ökat de senaste åren. Hälften av alla rasistiska dåd i Frankrike under föregående år riktades mot judar, en minoritet som utgör en procent av landets befolkning. Attacker mot judar i Bryssel, Toulouse, Paris och Köpenhamn har alla krävt människoliv.
Tack och lov har antisemitismen inte skördat några liv i Sverige ännu. Men i Malmö är den är en starkt bidragande orsak till att det inom en snar framtid blir omöjligt att upprätthålla församlingsverksamhet där. Det är lätt att förstå, varför skulle barnfamiljer vilja bygga sig ett liv i en stad där de vet att deras barn kommer drabbas av glåpord, hot och i värsta fall våld om de lever öppet som judar?
Detta är ingen nyhet, det har pågått i ett par år nu, Sverige är inget tryggt undantag i Europa. Flera medier har gjort ett föredömligt jobb med att skildra rasism mot judar i Malmö. I det senaste reportaget i Sydsvenskan (19/7) berättade Shirley Tsubarah, som nu emigrerat till Israel, hur någon nästan varje dag skrek jävla judehora efter henne i skolkorridorerna.
Samtidigt pågår en debatt om rasismen i Sverige, eller strukturell rasism som den populärt kallas. Vår samtids mycket engagerade antirasister som märker ord och letar rasism i varje upptänklig vrå har mycket svårt att förhålla sig till rasismen mot judar i Sverige. Problemet är nämligen att det inte är nazister som är huvudproblemet, det är invandrade, och barn till invandrade från Mellanöstern som utsätter judarna för rasistiska glåpord.
Mig veterligen finns ingen annan grupp i Sverige som fysiskt migrerar inom, eller ut från Sverige, för att undkomma rasism. Trots detta tycks den så kallade antirasistiska rörelsen i Sverige upptagen med annat. De framstår som en inkonsekvent självförhärligande grupp med en förkärlek för symbolpolitik och Twitterbråk.
Berättelsen om rasismen i Sverige följer, enligt antirasisterna, ett mycket förenklat mönster: majoritetsbefolkningen är längst upp i maktpyramiden och längst ned befinner sig utomeuropeiska invandrade. Rasism mellan minoriteter, exempelvis mellan muslimer och kristna från Mellanöstern, eller den rasism som judar utsätts för av de med rötter i Mellanöstern är komplicerad. Dessa fall stör berättelsens logik.
Idén om strukturell rasism bygger på ekonomiskt samt socialt kapital. Rasism som uttrycks av personer som tillhör en påstått svag grupp gentemot individer som tillhör en stark grupp passar därför inte in i analysen. Det anses förvisso vara rasism, men inte rasism som kan inordnas i ett strukturellt mönster. Det är dags för antirasisterna att uppdatera teorierna efter verkligheten, inte tvärtom.
ADAM CWEJMAN
Yes, racism against Jews is still a problem in Sweden. We also have an issue of religious minorities attacking other religious minorities. The core issue is exactly what Adam Cwejman brings up. A large portion of our politicians, media and police force are uncomfortable with dealing with the situation when the oppressors come from vulnerable groups in society.What do you think about this article, still relevant?
SÄPO är ett jävla skämt. Inte snyggt skött alls, och nu kommer han behöva dras med terrorstämpeln ett bra tag antagligen.
SÄPO är ett jävla skämt. Inte snyggt skött alls, och nu kommer han behöva dras med terrorstämpeln ett bra tag antagligen.
Antingen så har dem häktat och hängt ut en oskyldig man eller så har dem släppt ut en ISIS terrorist på fri fot, riktigt illa...
Så vad sägs om att tagga ned med paranoian lite?Det kvarstår inga misstankar mot den tidigare anhållne personen.
I dagsläget är det ju jävligt lite som pekar på att han har några som helst terroranknytningar; till och med SÄPO själva (vilket jag vet efter att ha kallat dem för skämt inte direkt är ett enormt bifall) verkar ju vara tämligen övertygade om att just han inte har något med saken att höra:
Så vad sägs om att tagga ned med paranoian lite?
Jag förstår inte på vilket sätt de är ett "jävla skämt"? Läste du ens artikeln? Det låter som att de har gjort allt korrekt. Om någon är ett "jävla skämt" är det väl i så fall media?
Intelligensnivån i den här tråden sjunker stadigt för varje dag som går, känns det som.
Paranoia? Jag påpekade dem enda två scenarierna det kan vara angående denna man, antingen häktad oskyldig eller utsläppt även dock han är skyldig. SÄPO tar inte in vilken snubbe som helst iallafall, dem måste ha goda skäll för att göra en arresting i första början.
MP inför SD-politik och vice statsminister får panikattack på presskonferens. En vanlig dag i landet lagom.